הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

חוק הירושה התשכ"ה – 1965 קובע כי עיזבונו של אדם אשר הלך לבית עולמו יתחלק בין יורשיו החוקיים וזאת בהתאם לצו קיום צוואה או צו ירושה אשר ניתנו בעניינו ע"י הרשם לענייני ירושה.

כך, במידה והאדם אשר נפטר השאיר אחריו צוואה (ואשר ניתן בגינה צו קיום צוואה) הרי כי עיזבונו יחולק בהתאם למפורט בצוואתו זו, ואילו במידה והאדם אשר נפטר לא השאיר אחריו צוואה מסיבותיו שלו (או השאיר אך הצוואה אינה תקפה מסיבות משפטיות) הרי כי עיזבונו יחולק ליורשיו החוקיים עפ"י הדין הקיים וזאת בהתאם לסדרי הירושה הקבועים בחוק כאשר לעניין זה עדיף ואף מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין צוואות וירושות כמובן.

על אף האמור לעיל, חשוב לציין, כי גם במידה וניתן ע"י הרשם לענייני ירושה צו קיום צוואה או צו ירושה לעניין עיזבונו של אדם אשר נפטר (אשר קובעים למעשה את חלקו של כל יורש בעיזבונו של האדם שנפטר) קיימת למעשה ליורשים אפשרות ייחודית וחשובה ביותר המאפשרת להם לחלק את עיזבונו של המנוח באופן ובצורה שונים משנקבע בצו קיום הצוואה או צו הירושה, ומבלי שהדבר יהא כרוך בתשלומי מיסים (מס שבח, מס רכישה, היטל השבחה וכו').

על כן, יש לערוך בין אותם היורשים, ובעזרתו של עורך דין המתמחה בצוואות וירושות, הסכם חלוקת עיזבון ספציפי ומפורט אשר מאפשר למעשה לאותם היורשים לחלק ביניהם את נכסי העיזבון (נכסים ו/או כספים של העיזבון) באופן שונה ובצורה אחרת מכפי שנקבע בצו קיום הצוואה או צו הירושה, כאשר אחד היתרונות הגדולים והמהותיים הנובעים משימוש בהסכם זה הינו החיסכון המשמעותי במיסים (מס שבח, מס רכישה והיטל השבחה) לו זכאים היורשים וזאת בשל העובדה כי אין המדובר בעיסקה ולכן הדבר לא מהווה אירוע מס מבחינת רשויות המיסים במדינת ישראל.

חשוב לציין, כי במידה ובהסכם חלוקת העיזבון נכללים נכסים ו/או כספים אשר אינם מהווים חלק מעיזבונו של הנפטר ויועברו הם לטובת מי מהצדדים (תשלומי איזון לטובת מי מהצדדים) הרי כי לגבי אותם תשלומי איזון בוודאי שחלה חובת מיסוי שכן המדובר באירוע מס לכל דבר ועניין ולכן מומלץ להיעזר מבעוד מועד בשירותיו של עורך דין צוואות וירושות.

עוד חשוב לציין כי אין למעשה כל חובה לאשר הסכם חלוקת עיזבון בבית המשפט, כך שבמקרה כזה נדרשת חתימתם המשותפת על ההסכם של כל הצדדים לו ורק לאחר מכן יהא הוא תקף ושריר כאשר גם לעניין זה מומלץ להיעזר בשירותיו המקצועיים של עורך דין העוסק בצוואות וירושות.

לסיכום, אין ספק כי תכנון המוקדם הנכון של הסכם חלוקת עיזבון הין יורשים הינו הליך מורכב וחשוב ביותר ליורשים ולכן מומלץ כי כתיבתו ועריכתו של הסכם זה תיעשה ע"י עורך דין המתמחה ועוסק בתחומי הצוואות והירושות. 

*אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי, שכן, המדובר בתיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. כל העושה שימוש כלשהוא באמור לעיל הדבר יהא באחריותו הבלעדית ולעו"ד אלרם זלזניק לא תהא כל אחריות שהיא בגין כך.

זקוקים לעו"ד מקצועי העוסק בדיני צוואות וירושות?

אשמח לעמוד לרשותכם.

אלרם זלזניק, עו"ד

צור קשר

  • רח' דרך הנפת הדגל 7, פארק המדע - נס ציונה
  • משרד: 08-6515294 | נייד: 054-9980280 (גם בוואצאפ)
  • 08-6510942
  • office@elramlaw.co.il

השאירו פרטים ונחזור בהקדם