מהו ייפוי כח מתמשך?

ייפוי כח מתמשך הינו למעשה כלי משפטי חדש יחסית, המאפשר לכל אדם בגיר להחליט ולמנות לעצמו מראש, ועל פי שיקול דעתו הבלעדי, אדם אחר כמיופה כוחו אשר יהיה מוסמך לפעול עבורו ולקבל בשבילו החלטות נחוצות, וזאת במצב בו הממנה לא יוכל לעשות זאת בעצמו בשל מצבו הבריאותי ו/או הנפשי.

כך, ייפוי כח מתמשך מאפשר לכל אדם בגיר אשר בשל מצבו הנפשי ו/או הבריאותי אינו יכול עוד לדאוג לענייניו שלו ולקבל החלטות, להמשיך ולחיות את חייו בהתאם לרצונותיו והנחיותיו המקדמיות אשר הוגדרו על ידו מראש במסמך ייפוי הכח המתמשך.

לדוגמא, אדם אשר סובל מדמנציה מתקדמת ואינו יכול עוד לדאוג לענייניו הרי שמיופה כוחו יוכל לפעול ולקבל עבורו החלטות כפי ובהתאם להחניות שניתנו על ידו בשלב עריכת ייפוי הכח המתמשך.

חשוב להבין, כי במסגרת התהליך של עריכת ייפוי הכח המתמשך, רשאי הממנה להחליט ולקבוע מראש את האדם אשר יהיה מוסמך לפעול בשבילו ולקבל עבורו החלטות מהותיות ובאילו נושאים (רכושיים, אישיים ורפואיים), מה הן ההנחיות המקדימות שהוא מעוניין לקבוע כבר במועד עריכת ייפוי הכח המתמשך ולפיהן יפעל מיופה כוחו ואף באילו נושאים הוא מעוניין להגביל את כוחו ועצמאותו של מיופה הכוח מטעמו.

יובהר, כי בהתאם לשיקול דעתו הבלעדי של הממנה, ניתן למנות את אותו מיופה הכח לכלל ענייניו של הממנה וכן ניתן למנות מספר מיופיי כח (כ"א לנושא אחר או לאותו הנושא) תוך קביעת ההיררכיה וסדר קבלת ההחלטות ביניהם (במשותף, יחד ולחוד, חלופי וכדומה). כמו כן חשוב למנות מנגנון הכרעה ברור ופשוט במקרה של מחלוקת ביניהם לעניין בו דרושה הכרעה.

יתרון נוסף הוא כי במעמד עריכת ייפוי הכח המתמשך ניתן למנות גם "מיודעים" נבחרים לאותו מיופה כח.                                                      כך, כאשר ייפוי הכח נכנס לתוקף ומופעל מקבלים כל המיודעים, באופן חד פעמי, הודעה מהאופוטרופוס הכללי אשר מעדכנת אותם על עצם הפעלת ייפוי הכח המתמשך לאותו הממנה. בנוסף ניתן להגדיר גם כן במעמד עריכת ייפוי הכח המתמשך, מיודעים אשר יקבלו עדכונים שוטפים בנושאים שיוגדרו מראש ע"י רצון הממנה. כך ניתן לדוגמא להגדיר כי המיודעים יקבלו אחת לרבעון פירוט של כל ההוצאות הכספיות שנעשו מחשבון הבנק של המנה בלושה החודשים האחרונים.                            אין ספק כי דבר זה תורם רבות כמובן ליצירת שקיפות מלאה כלפי כל הנוגעים בדבר ומסייע למניעתם של סכסוכים משפחתיים.

לסיכום זיכרו כי עריכת ייפוי כח מתמשך הינו פעולה מורכבת, סבוכה וחשובה ביותר ולכן כאשר הינכם מתעניינים בעריכת ייפוי כח מתמשך מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום זה ואשר סומך ע"י משרד המשפטים – האפוטרופוס הכללי.


*אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי, שכן, המדובר בתיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. כל העושה שימוש כלשהוא באמור לעיל הדבר יהא באחריותו הבלעדית ולעו"ד אלרם זלזניק לא תהא כל אחריות שהיא בגין כך.

 

מחפשים עורך דין העוסק בעריכת ייפוי כח מתמשך?
אשמח לעמוד לשרותכם בעל עת.
אלרם זלזניק, עו"ד

צור קשר

  • רח' הנפת הדגל 7, בניין C, פארק המדע - נס ציונה
  • משרד: 08-6515294 | נייד: 054-9980280
  • 08-6510942
  • office@elramlaw.co.il