מהו תשלום היטל השבחה?

בבואנו למכור נכס מקרקעין קורה לא אחת מצב בו הרשות המקומית דורשת מאיתנו, וכתנאי מקדים לקבלת אישורה להעברת הנכס הנמכר ע"ש הרוכשים, לשלם היטל כספי שחל בעניין הנכס הנמכר כאשר היטל זה מכונה בשפה המקצועית "היטל השבחה".

היטל השבחה הינו למעשה תשלום הנדרש ע"י הרשות המקומית בשל עליית שוויו הכספי של נכס המקרקעין נוכח קיומו של אחד (או יותר) מהמקרים הבאים:  

המקרה הראשון והנפוץ ביותר בו נידרש ע"י הרשות המקומית לתשלום של היטל השבחה הינו עקב אישורה של תב"ע (תוכנית בניין עיר) חדשה החלה על הנכס אשר מטיבה ומגדילה את זכויות הבנייה החלות עליו, ובכך למעשה משביחה את שוויו הכספי (למעט תוכניות שנכנסו לתוקף עד ליום 1.7.1975 אשר בגינן לא יחול היטל השבחה). לדוגמא כאשר אישורה של תב"ע מאפשרת לבעל בית צמוד קרקע לבנות שטח גדול יותר משהיה ניתן קודם לכן.

המקרה השני בו נידרש לשלם היטל השבחה הינו כאשר הרשות המקומית מאשרת ומאפשרת למעשה למבקש לעשות "שימוש חורג" בנכס המקרקעין, כאשר שימוש זה איננו מתאים לייעודו המקורי של נכס המקרקעין כפי שזה מוגדר בתב"ע (לדוגמא: שימוש בחנות לצורך מגורים, שימוש בנכס תעשייה לצורך מסחר וכדומה).

המקרה השלישי בו נידרש בתשלום היטל ההשבחה הינו כאשר הרשות המקומית למעשה מעניקה "הקלה" תכנונית לבעל הנכס ובכך מאפשרת לו לבצע בנייה בנכס שלא בהתאם לחוקים ולכללי התכנון והבנייה הרגילים אשר חלים עליו (לדוגמא שינוי קו ביניין).

כך, ובעת קיומו של כל אחד (או יותר) משלושת המקרים המנויים לעיל עולה ומשתבח שוויו הכספי של נכס המקרקעין נוכח פעולה תכנונית שאושרה, ולכן נידרש בשל כך לשלם לרשות המקומית היטל השבחה בסך של 50% משוויה של אותה ההשבחה אשר חלה על נכס המקרקעין.

למותר לציין, כי מרבית המקרים בהם נידרש לתשלום היטל ההשבחה בעת מכירת נכס מקרקעין הינם כאשר עסקינן במכירה של נכסים "מיוחדים" ולא שגרתיים, כגון: נכסים צמודי קרקע (בתים פרטיים, דו-משפחתיים, דירות גן וכו'), דירות גג (פנטאוזים ודופלקסים), מגרשים וכדומה בהם קיים סיכוי גבוה כי התווספו להם זכויות בנייה נוספות מכח תוכנית שאושרה, כאשר בניגוד לנכסים אלו וכשמדובר בדירת מגורים "רגילה"  הסיכוי כי ידרש לגביה היטל השבחה הינו די נמוך אך עדיין מומלץ לבדוק זאת מבעוד מועד ובכך להימנע מהפתעות לא נעימות.

יש לדעת כי היטל ההשבחה משולם למעשה בעת מעמד מימוש ההשבחה, קרי במועד מכירת הנכס, בעת תחילת מימוש זכויות ההבחה בפועל או בעת קבלת היתר הבנייה או השימוש וכי המועד הקובע לצורך חישוב שווי ההשבחה וכיוצ"ב גובה היטל ההשבחה הינו תאריך אישורה של התוכנית, ההקלה או השימוש החורג בנכס המקרקעין.

כמו כן, חשוב לדעת, כי היטל ההשבחה הנדרש ע"י העירייה (אשר מחושב ונקבע ע"י שמאי מקרקעין הפועל מטעמה) איננו מהווה סוף פסוק בחלק מהמקרים, שכן, לבעל הנכס הנדרש לתשלום היטל השבחה קיימות אפשרויות התנגדות לעניין זה ע"י הליכי ערר וערעור המוקנים לו בחוק.

בנוסף, אף ישנם מקרים רבים בהם קיימים למעשה לבעל הנכס פטורים (מלאים או חלקיים) מחובת תשלום היטל ההשבחה, כך שמומלץ ביותר להתייעץ בעניין זה עם עורך דין העוסק בתחום המקרקעין.

לשאלות נוספות בעניין זה או אחר פנו אלינו.

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי, שכן, המדובר בתיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. כל העושה שימוש כלשהוא באמור לעיל יהא הדבר באחריותו הבלעדית ולעו"ד אל-רם זלזניק לא תהא כל אחריות שהיא בגין כך.

*אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי, שכן, המדובר בתיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. כל העושה שימוש כלשהוא באמור לעיל הדבר יהא באחריותו הבלעדית ולעו"ד אל-רם זלזניק לא תהא כל אחריות שהיא בגין כך.

מה הלקוחות אומרים עלינו?

יש לך שאלה?

כשאתם בוחרים באל-רם זלזניק כעורך הדין שלך, אתם יכולים להיות בטוחים שאתם בידיים טובות. עם הניסיון העשיר והתשוקה של משרדנו לעזור, היא הבחירה האידיאלית לכל מי שזקוק לייצוג משפטי.

נשמח לעזור!
שלחו הודעה ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
בעת לחיצה על כפתור "בואו נדבר" הינך מאשר/ת בזאת לאלרם זלזניק עורכי דין ונוטריון לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י שליחת מייל חוזר.