מהי צוואה?

צוואה הינה ללא ספק בין המסמכים המשפטיים החשובים, הרגישים והמהותיים ביותר העומדים לבחירתו, לעריכתו ולהחלטתו העצמאית ואוטונומית של אדם (אם לא החשוב ביותר), שכן כמאמר המשפט הידוע "כבודו של אדם רצונו" כאשר ללא קיומו של מסמך הצוואה לא הייתה לאדם כל אפשרות שהיא להחליט ולקבוע מה יעלה בגורלו של עיזבונו לאחר יום פטירתו מן העולם.

כפי שהסברתי במאמר "יורשים על פי דין" הרי כי חוק הירושה בישראל קובע למעשה בצורה מפורשת וחד משמעית כי עיזבונו של אדם שנפטר מהעולם יחולק בין יורשיו בהתאם להוראות דיני הירושה, וזאת למעט במקרים בהם האדם שנפטר הניח אחריו צוואה ובה הוראות אופרטיביות לעניין חלוקת עיזבונו.

כך, רשאי האדם אשר מעוניין להוריש את עיזבונו באופן שונה מסדרי הירושה הקיימים בחוק הירושה לערוך ולהשאיר אחריו צוואה אשר תסדיר ותקבע למעשה את זהותם של יורשיו, את אופן חלוקת העיזבון ביניהם וכן את חלקו של כל יורש בו. 

באופן עקרוני קיימים למעשה ארבעה סוגי צוואות שונות: 

  1. צוואה בכתב יד
  2. צוואה בעדים
  3. צוואה בפני רשות
  4. צוואת "שכיב מרע" (בעל פה)

חשוב לציין ולהדגיש כי לכל אחד מסוגי הצוואות הנ"ל ישנן דרישות סף שונות ומהותיות ביותר על מנת שאותה הצוואה תהא לחוקית ובעלת תוקף משפטי מחייב ולכן מומלץ ביותר לפנות לעורך דין העוסק ומתמחה בענייני ירושה.

לאחר פטירתו של אדם אשר הניח אחריו צוואה, יש להגישה, באמצעות עורך דין העוסק בענייני ירושה, אל הרשם לענייני ירושה בצירוף בקשה למתן צו קיום צוואה וזאת על מנת לייתן תוקף מחייב לאותה הצוואה. כך ולאחר קבלת צו קיום צוואה יוכלו היורשים המנויים בו לפעול ולעשות בעיזבונו של הנפטר בהתאם להוראות הצוואה.

עוד לעניין זה, חשוב לציין, כי כתיבתה ועריתה של צוואה איננה מהווה למעשה "סוק ופסוק" , שכן, ניתן לבטל צוואה קודמת וכן לערוך צוואהח דשה ועדכנית תוך עמידה בדרישות החוק, כאשר גם לעניין זה מומלץ ואף רצוי ביותר לפנות לעורך דין ירושה אשר ידאג כי הוראות הצוואה וכן אופן עריכתה יעמדו בכל התנאים, הדרישות וההוראות הקבועות בחוק.

*אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי, שכן, המדובר בתיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. כל העושה שימוש כלשהוא באמור לעיל הדבר יהא באחריותו הבלעדית ולעו"ד אלרם זלזניק לא תהא כל אחריות שהיא בגין כך.

זקוקים לעו"ד מקצועי העוסק בדיני צוואות וירושות?

אשמח לעמוד לרשותכם.

אלרם זלזניק, עו"ד

צור קשר

  • רח' דרך הנפת הדגל 7, פארק המדע - נס ציונה
  • משרד: 08-6515294 | נייד: 054-9980280 (גם בוואצאפ)
  • 08-6510942
  • office@elramlaw.co.il

השאירו פרטים ונחזור בהקדם